אינטרקציות בין טיפול כימי לגידול מוח ותוספים-צמחים

אינטרקציות בין טיפול כימי לגידול מוח ותוספים-צמחים

אינטרקציות בין טיפול כימי לגידול מוח ותוספים-צמחים


גידולי מוח כיום מהווים 2% מכלל הגידולים הממאירים בארה”ב ושליש מהגידולים המאירים בכלל. גידולי המוח מופיעים בכול מיני תאים לאורך המערכת עצבים המרכזית או מה שיותר שכיח זה מגרורות במוח.
ברגע שיש התחלה של הופעת תאים אלו מתחיל להיווצר לחץ על מבנים שכנים שיוצרים מגוון רחב של סימפטומים, כמו:
כאבי ראש חזקים,התקפים ובעיות קוגנטיביות
שנים מהגידולים הראשונים במוח היותר שכיחים, נקראים: גליובלסטומה ואסטרוציטומה כאשר לכול אחד יש גם את הפרוגנוזה שלו.

מבחינת רפואה סינית

בדרך כלל עקב כך שהמוח הוא איבר מיוחד שמכיל בתוכו אסנס וקשור קשר ישיר לכליות, שהן אלו שמזינות אותו אז צריך לבדוק בתשאול גם סימפטומים נוספים באורחות החיים שקשורים לחולשה של הכליות, לדוגמא: כאבי גב תחתון, צילצולים באוזניים, בעיות בשתן, וכ’ו.
ובנוסף לכך צריך לבדוק איך מבחינה סימפטומטית הגידול מתנהג אצל אותו אדם, לדוגמא: כאבי ראש, סחרחורות, בעיות קוגניציה וכ’ו ואז לפי זה להרכיב אסטרטגיית טיפול מתאימה וכמובן לקחת בחשבון אחרי הכול שמדובר במסה שיושבת במוח וגורמת לכך.

אכתוב עכשיו על דוגמא חיה מהקליניקה בחודשים האחרונים על בחור צעיר שהגיע עם אסטרוציטומה, שיש לו פרוגנוזה יותר טובה מהסוג גידול השני שסבל, כנראה, מאינטרקציה בין הטיפול הכימי לבין התוספים שקיבל.

המקרה

לפני כחודשיים ימים, הגיע אליי בחור צעיר עם גידול בראש מסוג אסטרוציטומה שעובר מחזורי טיפול אופיינים לסוג גידול שכזה, שכללו:
ניתוח ולאחריו הקרנות לאיזור הגידול ולאחריו טיפול כימי שנקרא: תמודל. סוג של טיפול כימי שאמור לטפל בגדילה ופיזור של תאי הסרטן. לרוב טיפול זה ניתן 5 ימים רצוף פעם ביום ולאחר מכן יש כשלושה שבועות הפסקה, לרוב זה ניתן למשך 6 מחזורי טיפול.
תופעות הלוואי היותר שכיחות הינן: עייפות, הקאות ובחילות ושלשולים.

אותו מטופל הגיע אליי דרך מטפלת אחרת בעקבות אי הצלחה באיזון תופעות הלוואי שלו ובנוסף מעצם היותו מקרה אונקולוגי.
אותו מטופל גם צריך לציין עושה מגוון רחב של טיפולים על מנת לעזור באיכות החיים שלו וגם לצורך התגברות על המחלה עצמה. אחד מאותם דברים שהוא עשה היה לפנות ליועץ תזונתי ש”פיצץ” אותו בתוספים מתוספים שונים, שלרוב אני לא אוהב את השיטות האלו, מה שנקרא: מרוב עצים לא רואים את היער.

כאשר הגיע אליי היו לו מספר דברים שהפריעו לו: בעיות בקו מחשבה, שינה לא טובה, כלומר נעזר בקנאביס ואז קם יחסית מאוחר והדבר האחרון והיותר מטריד הוא שתמיד ביום האחרון של הטיפול הכימי,מתחיל לסבול מהתקף של בחילות והקאות עם שלשולים שמסתיים באישפוז של 24 שעות לצורך איזון הגוף והחזרתו לתיפקוד לאחר עירויי נוזלים.

בתשאול הראשוני כדרך שבשיגרה במיוחד עם חולים אונקולוגיים, התעניינתי לגבי התוספים שקיבל וכמו הרבה מקרים חשכו עיניי מהכמות. זה ברמה שהוא פשוט הכין לו טבלת אקסל שמחולקת לשעות היום ואז מה לוקחים, באיזו כמות ובאיזו שעה.
הסברתי לו שעל אף שהוא חושב שזה עוזר לו אבל זה לא נכון, לדעתי, ובכל מקרה החלטנו שכרגע ימשיך כך ובמקביל אצלי יקבל פעם בשבוע דיקור ומרשם של צמחים, כאשר בשבוע שמקבל את הטיפול הכימי, נתגבר את הדיקור.

לאחר מחזור טיפול כימי אחד שעבר כאשר כבר התחיל אצלי, עשה בדיקת הדמייה: MRI שהראתה שהמצב יציב. היועץ התזונתי היה מבסוט עד הגג שכן הוכיח לו שהטיפול עובד כמו שצריך אבל לאחר אותו מחזור טיפול, הוא שוב סבל מהתקף של בחילות, הקאות ושלשולים.
באותו יום שהשתחרר מהמיון, הגיע אליי.
התחלנו לחשוב ביחד מה יכול להיות הגורם להתקפים האלו שתמיד מגיעים בסוף הטיפול הכימי ואז לראשונה העלתי את האפשרות של אינטרקציה בין הדברים שלוקח לבין הטיפול הכימי,שכן אם זה לא הייתה אינטרקציה אז לרוב האדם יתחיל לסבול מתופעות לוואי מההתחלה ולכול אורך הטיפול וכאן זה לא המצב,מה גם שהוא לוקח כל כך הרבה תוספים שיש כאן יותר מידי משתנים שיכולים ליצור אינטרקציה.

לאחר אותו מחזור טיפול, החליט לשמוע והחלטנו שנוריד חלק מהתוספים, היותר חדשים שהחל לקחת לאחרונה, שלפי ניסיוני לא הכרחיים כאן, כמו לדוגמא: סוג של פטרייה שנקראת: TURKEY TAIL סוג של פטרייה שאני נותן כאשר יש ירידה של ספירות לבנות- נויטרופילים ולפי דעתי אם זה לא המצב אז זה לא הכרחי ועוד מ’ס תוספים נוספים, הגענו למצב שהורדנו כמעט מחצית התוספים. היה לנו להכין ולחזק הגוף כשלושה שבועות עד למחזור טיפול הבא שהיה לפני שבוע.

בבדיקות דם המקדימות ראינו אפילו שיפור יותר טוב בספירות הלבנות, האדומות ואפילו ירידה נוספת בתיפקודי הכבד שהיו בפעם שלפני כן מעט יותר גבוהים. קבענו לעשות דיקור ביום האחרון של הטיפול הכימי, לאחר שהגיע, טען שמרגיש מעט בחילות אבל לא משהו רציני. לאחר הדיקור קבענו שניפגש עוד שבוע אבל במידה ויחל להרגיש שהבחילות מתגברות, יודיע ויגיע לעוד טיפול.
מכך שגם אני הייתי סקרן אז ביומיים שלאחר סיום הטיפול הכימי הסתמסנו ולא היה כלום מבחינת זכר כלשהוא להתקף.

נקווה שכך יהיה גם במחזור טיפול האחרון שלו…

אני חושב שבמקרים מסוג שכזה או יותר נכון במצב של מחלות מורכבות, צריך לדעת בצורה מושכלת מה לקחת שכן הסיכוי של אינטרקציה גובר ככל שהאדם לוקח ריבוי תרופות או מהצד השני ריבוי תוספים ואז לא יכולים לדעת גם מה עלול לגרום לאינטרקציה.
לפני כשבועיים ימים יצא גם באחד מכתבי העת המפורסמים בעולם CASE REPORT על אינטרקציה בין התמודל לבין מרשם צמחים קלאסי שמשתמשים הרבה לבעיות של מערכת העיכול שנקרא: BU ZHONG YI QI TANG

לצורך ייעוץ או קביעת תור, ללחוץ כאן